توهم نژاد

ﺗﺮﮐ � ﻪ ﻨﺪار �� و ﺑﺮﺗ ی ﺳﻔ � ﺪﭘﻮﺳﺘﺎن ۱٥۱ � ﻧ ﺷﺪ. ﺑﺮﻋﮑﺲ، اﯾﻦ اﺧﺘﻼط ﻧﮋادﻫﺎی » ﺴﺖ � « � را ارﺗﻘﺎ داد و در ﻧﮋا د � ﺑﺮﺗﺮﺟﺬب � ﻪ آﻣﻮزشدادە � ﮐﺮد. بﻪ ﻣﺮدم ﺗﺮﮐ ﺪ � ﺷﺪﮐﻪ ﻣﻬﺪﺳﻔ ﭘﻮﺳﺘﺎن ی ) ﺎﺳﺖ. ﺟﺎن دﯾﻮی � ب ، آﺳ و ﺗﻤﺪن ﻏﺮی ١٨٥٩ - ١٩٥٢ � (، ﻓ ی ، کﺎی �� ﻠﺴﻮف آﻣ در ﺳﺎل ١٩٢٤ ﻪ � ﺑﺮای ﺗﻬ ﻪ ﺳﻔﺮﮐﺮد و � ش بﻪ ﺗﺮﮐ � ش در بﺎب آﻣﻮز � یﮔﺰار بﻪ ﻃﻌﻨﻪﮔﻔﺖ: » ﺗﻨﺎﻗﺾ ض ورت � ت بﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻃﻤﯿﻨﺎن از ض اﺳﺖﮐﻪ ﻣﻠی ی � آﻣ ﺎ ﺑﺮود. � ﺪ بﻪ آﺳ � ی ﺷﺪن ﺧﻮد بﺎ ﺎی � ارو « ت ﮐﻪ بﻪ بﺎور ﺗﺠﺪدﻃﻠبﺎن ﺎی � ف دﺳﺘﺎوردﻫﺎ وﺧﺼﻮﺻ ت ﺎﻓن � ﺎ ﺑﺮای � ﺗﻮﺟﻪ بﻪ آﺳ � ﺗﺮک ﺴﺖ � ﺗﻮا ی ﺑﻮدن آﻧﺎن بﺎﺷﺪ، ﺑﺮای آﻧﻬﺎ ﺎی � ﺪﭘﻮﺳﺖ و ارو � دال ﺑﺮ ﺳﻔ ﺗﻨﺎﻗﺾ ن ﻧﺒﻮد. ﻧﮑﺘﻪ ی � آﻣ ﺴبﺖ بﻪ � ی درﺧﻮر ﺗﻮﺟﻪ اﯾﻦﮐﻪ، اﯾﻦ ﺗﺠﺪدﻃﻠبﺎن ب اﺳﻼم ی ﺖ ﺧﻮد را در �� ﻞ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﻫ � ت ﻣﺎ � ﺸ � اﻋﺘﻨﺎ ﺑﻮدﻧﺪ. آﻧﺎن ﺑ ن دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺗﻤﺪی – ، ﺣﻖ رأی زﻧﺎن و اﻣﻮری از اﯾﻦ � ﻧگﺎرش، ﻓﻠﺰﺷﻨﺎ دﺳﺖ - ﻨﺪ و �� بﺠ ﺸﻪ � بﻪ دﻧبﺎل ر ی ﺧﻮد ﺑﻮدﻧﺪ. از ﻧﻈﺮ آﻧﺎن ادﻋﺎی � ﻫﺎی ﺗﺮ ﺖ �� ﺸﻪ در ﻫ � ﺑﻮد ﮐﻪ ر � ت ﺟﻤ ﺗﺠﺪد ﺧﺼﻠی ﻫﺎی ﻧﮋادی داﺷﺖ و بﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ � � ش ﻓﺘﻪ و ﻫﻤﮕﻦ ﻣﻨﺘ �� ای ﭘ ﺐ، اﺳﻼم ﻧﻘﺶ � ﺷﺪ. بﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗ ﺎن � ی ز ی وی � ﺎن ﻧﺪاﺷﺖ. از ﻧﻈﺮ آﻧﺎن، اﺳﻼم ﻧ � در اﯾﻦ ﻣ � ﺧﺎ آور ﺑﺮای ﺗ ﻤﺪن ﺑﻮدﮐﻪ بﻌﺪﻫ � ﺗﺮ ﺎ و » ی ون � از ﺑ « وارد آن ﺷﺪە ﺑﻮد. � ﺗﺠﺪدﻃﻠبﺎن ﺗﺮک ﺧﻮاﺳتﻨﺪ ﻃبﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﻮنﮐ � ب را واژ ﻫﺎی ﻧﮋادی ﻏﺮی ﻨﻨﺪ. آﻧﺎن ﺗﺎ اﻧﺪازە ﺎە ﺑﻮدﻧﺪﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﻧﮋادی، ﺳﺎﺧﺘﻪ � ای آ ش ی و در ﺧﺪﻣﺖ �� ای � ن آن را بﻪ کﺎر ی � اﺳﺖ. بﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، آﻧﺎن ﻧ � ﺎ � ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺳ ﺑﺮدﻧﺪ ﺗﺎ اﺛ بﺎت ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺮک ﻦ �� ﻫﺎ ﺑﺮﺗ ش ی �� نﻨﺪگﺎن ﺗﻤﺪن �� آﻓ ﻫﺴتﻨﺪ. اﯾﻦ کﺎرزارﻫﺎی ت و ﮐﻮﺷﺶ ﻐﺎی � ﺗبﻠ ش ﺑﺮای دﻫﻪ � ﻫﺎی آﻣﻮز ﻫﺎ، دﺳﺖ ﺎﻧﻪ � کﻢ ﺗﺎ ﻣ ی ﻗﺮن ﺖ �� ف اﺛﺮی ﻋﻤﯿﻖ ﺑﺮ ﻫ ی ﺴﺘﻢ، از ﻗﺪرت و ﻧﻔﻮذ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨن � ﺑ ﮐﺸﻮر ﺑﺮﺟﺎیﮔﺬاﺷﺖ. � ﺟﻤ ﺗﻨﻬﺎ در دﻫﻪ ی ١٩٩٠ ﮕﺮ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪ. � ی د ی وی � ﺑﻮدﮐﻪ کﺎرزار ﻧﮋاد ﺗﺮک بﺎ ﻧ ر د ﭼﻨﺪ دﻫﻪ ن و ــــﺦ ﻋﺜﻤﺎی � ﺴبﺖ بﻪ ﺗﺎر � ت � یﮔﺬﺷﺘﻪ ﻋﻼﻗﻪ و اﺣﺴﺎس ﺣ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2