توهم نژاد

� ﭼﺮا ﻧﮋادﺷﻨﺎ ﺎرە را � دو ﺞﯾ ﺷﺪە اﺳﺖ؟ ۱٥۷ ﺴﺖ � ز � ت ذای � ت وﺟﻮد داردﮐﻪ، ﺳبﺐ ﺷﻨﺎﺧی ض از ﻣﻠﺖ � ﺷﻮد بﻌ ،ً� ﻫﺎ، ﻣﺜ بﺎﻫﻮش ﺪە � ﻪ بﺎﺷﻨﺪ. بﻪ ﻋﻘ � ﺗﺮ از بﻘ ی آن ﻫﺎ، بﻪ کﻤﮏ اﯾﻦ » ﺖواﻗ � ﻌ ﻫﺎی ﺴﺖ � ز ت ﺷﻨﺎﺧی « � را بﻪ دﻗﺖ ﺗﻮﺿﯿﺢ � ﻓﻌ � ــــﺦ و ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی � ی ﺗﺎر � ﺗﻮان ﻣﺴ داد. اﯾﻦ بﻪ ی ﻗﺎب � ﺸﻮران ﻏ � اﺻﻄﻼح دا ﻞ اﻋﺘﻤﺎدﻧﺪ ــ آن ﻫﺎ ﺣﺴﻦ ی ﻫﺎ، � ﺗﻌﺒ و اﺳﺘﺪﻻل � ﻋﻠ � ﻧﻤﻮدارﻫﺎی ﻇﺎﻫﺮا � را بﻪ کﺎر � ﻫﺎی ﺧﺎ ﺑﺮﻧﺪ. ﺳﻮار ت ﻧﺖ ﺑﺮای ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗبﺎط و اﻧتﺸﺎر � ﺴﻢ و اﺳﺘﻔﺎدە از اﯾﻨ � ﻮﻟ �� ج ﭘ � ﺷﺪن ﺑﺮﻣ آﺛﺎر بﻪ آن ﻫﺎ دل و ﺟﺮﺋﺖ دادە اﺳﺖ. اﻣﺎ ﻫﻤﺎن ﺎدآوری � ﻃﻮر ﮐﻪ ﻣﻠﺮ � ﺪە � ﮐﻨﺪ، اﯾﻦ پﺪ � ﺪ ﻧ � ﺟﺪ ﺴﺖ. ﺳﺎبﻘﻪ � ﺶ ﻣﺪرن بﺎز � ﺶ دا � ی اﯾﻦ داﺳﺘﺎن بﻪ زا ﮔﺮدد. اﻣﺮوز ﻧﮋاد آن ﻗﺪر � بﻪ ﻧﻈﺮ � واﻗ رﺳﺪﮐﻪ ﻓﺮاﻣﻮشﮐﺮدە ﻢ ﮐﻪ ﻃبﻘﻪ � ا ﻧﮋادی � ﺑﻨﺪی ﺸﻪ � ﻫﻤ ی ، بﺎ ﺎی � ﺸﻤﻨﺪان ارو � ﺑﻮدە اﺳﺖ. در ﻗﺮن ﻫﺠﺪﻫﻢ، دا � و دﻟبﺨﻮا �� د ﺧﻠﻖ ﻣﻘﻮﻟﻪ ی ﻫﻤﭽﻮن ﻫﺎی » ﻗﻔﻘﺎزی « ، ﻣﺮدم را بﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ا � ﮏ � ف ﺗﻔﮑ ﺴﺎی � ب ﮐﺮدﻧﺪ، ی آن ﮕﺮان ﭼﻨﺪان اﻃﻼع � د گ � ﮐﻪ از ﻃﺮز زﻧﺪ ﺴﺘﻪ اﺳﺖﮐﻪ � ﻧﺘﻮا � ﻞ، ﺗﺎ ﮐﻨﻮن ﮐ � ن دﻟ ی ﻧﺪاﺷﺘﻪ بﺎﺷﻨﺪ. بﻪ ﻫﻤن » ﻧﮋاد « ف ﮔﻔﺘﻪ � ﻒﮐﻨﺪ. ﺑﺮ �� ﺗﻌ � ﻘﺎ � را دﻗ اﻧﺪﮐﻪ ﺳﻪ ﮔﻮﻧﻪ ن وﺟ ﺴﺎی � ی ا ﻮد دارد، و ت ﺻﺪﻫﺎ ﮔﻮﻧﻪ ﺎ ﺣی � ﮕﺮ از ﭼﻬﺎر، ﭘﻨﺞ � ض د � بﻌ ف ﺳﺨﻦﮔﻔﺘ ﺴﺎی � ی ا اﻧﺪ. ﻪ ﺴﺘﻢ ﺑﻮد ﮐﻪ دادە � ﺗﻨﻬﺎ در اواﺧﺮ ﻗﺮن ﺑ ع � ﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺗﻨ � �� ﻫﺎی ژﻧت ﺴﺎن � ا � ﻇﺎﻫﺮی ازوﺟﻮدﮔﻮﻧﻪ � ﻫﺎ ﻧﻪ ﺣﺎ ﺸﺎﻧﻪ � ﻪ � ﻫﺎی ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ بﻠ ی ات � ی ﺗﻐﯿ ﻒ اﺳﺖ. �� ئ و ﻇ ﺟﺰئ � � �� ﺗﺪر ٩٥ ﺴﺎن در � ع ا � ﻧ � �� درﺻﺪ از ﺗﻔﺎوت ژﻧت » درون « ﮔﺮوە ﻫﺎی ﻋﻤﺪە ت اﺳﺖ و ﻧﻪ ی ﺟﻤﻌﯿی » ن ی ﺑن « آن ﻫﺎ. از ﻧﻈﺮ � ی ﺎی � ﺘﺎﻧ �� بﻪ زن ﺑ � آﻣﺎری، اﯾﻦ اﻣﺮ بﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﻦ ﻇﺎﻫﺮا ﻪ � ﺪﭘﻮﺳﺖ ﻫﻤﺴﺎ � ﺳﻔ بﻪ �� ً از ﻧﻈﺮ ژﻧت � ت ﻧﺪارم اﻣﺎ اﺣﺘﻤﺎ ام ﻫﯿﭻ ﺷبﺎﻫی ﻪ � ﻪ ﻫﺴﺘﻢ ﺗﺎ بﻪ ﻫﻤﺴﺎ � ت ﺷب � ﺸ � او ﺑ ی ﻫﻨﺪی اﻻﺻﻞ ام .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2