توهم نژاد

ﺑﺮدە ؛یدار ﻣﺎ � ﺧﺎﺳﺘگﺎە � یدار ﻪ ۱۷۷ ﺎە � ﺴﻨﺪگﺎن ﺳ �� ﻧ ت ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻮﺳی ﻮآ � ﺎم دو � ﻠ � و و � ﻤﺰ � . ال. آر. ﺟ ن ی � ﻧ بﻪ کﺎل ﺗﻌﻠﻖ دارﻧﺪ. ﻋﻼﻗﻪ � اﯾﻦ ﺳنﺖ ﻓﮑﺮی راد ــــﺦ � ی اﯾﻦ اﻓﺮاد بﻪ ﺗﺎر ﻪ � ﻣﺎ � ﮏ � ش ﺗﻔﮑ � ﻪ بﺨ � ﻧﺒﻮد بﻠ � ﺸگﺎ � اﻣﺮی دا � ﻓﺎ � داری ﻧﺎپﺬﯾﺮ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی ی رﻫﺎی ﺪ ﻣﺴﺌﻠﻪ � بﺨﺶ دوران ﻣﺪرن ﺑﻮد. ﺷﺎ ن ب ی ﻫﻤن � ی اﺻ ﺎﺷﺪ: ﺸﻪ � ش ﮐﻪ ر � ﭘﮋوﻫ � ﺎدﯾﻦ ﺧﻮد را اﻧکﺎر � ﻫﺎی ﺑن ﮐﻨﺪ ، بﺎ ﭼﻪ ﻣﺸک ت ﻼی ﻣﻮاﺟﻪ اﺳﺖ؟ اﻧکﺎر ﭘﮋوﻫﺶ ــــﺦ � ﺶ ﺗﺎر � کﺎل در اﯾﻦﮔﺮا � ﻫﺎی راد ت � ﺸ � ﺪ ﺑ � ﻧگﺎری ﺟﺪ از ﻫﺮ ﺟﺎ ﺧﻮد را در ﻧﺤﻮە ی ﻣﻮاﺟﻬﻪ ی آن ﻫﺎ بﺎ ﺑﺮدە � ﺸﺎن � داری دﻫﺪ. ﺑﺮای ن ﺳﻮد ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺠﺎرت ﺑﺮدە و رﺷﺪ ی ﻣﺜﺎل، ژورس بﺎور داﺷﺖ ﮐﻪ ﺑن ﺪﺋﻮﻟﻮژی � ﺻﻨﺎﯾﻊ و ا ﻪ � ﻣﺎ � ﻫﺎی داری رابﻄﻪ ن در ی � ﻤﺰ ﻧ � ای وﺟﻮد دارد. ﺟ ﮐ ﺘﺎب ﺧﻮد، ﻦ ��� ژا ﮕﻮ � ﺎە : ﺗﻮﺳﺎن ﻟﻮرﺗﻮر و اﻧﻘﻼب ﺳﻦ دوﻣﯿن � ﻫﺎی ﺳ ) ١٩٣٨ (، دﻋﺎوی ژورس را ﺗﮑﺮار ﮐﺮد: » ش ... �� ــــﺦ � بﺎزی ﺗﻠﺦ ﺗﺎر ﺛﺮوت ی ﮐﻪ بﻪ کﻤﮏ ﺗﺠﺎرت ﺑﺮدە در ﺑﻮردو و ﻧﺎﻧﺖ اﻧبﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪە ﺑﻮد، ﻫﺎی بﺎﻋﺚ بﻪ وﺟﻮد آﻣﺪن ﻏﺮوری در ﻃبﻘﻪ ﺎزﻣﻨﺪ � ی ﺑﻮرژوازی ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧ � آزادی ﺑﻮد و در ﻧت ﺴﺎن � ی ا ﺠﻪ بﻪ رﻫﺎی ﺪ. � ﻫﺎ اﻧﺠﺎﻣ « ﮕ � ﻤﺰ در اﺛﺮ د � ﺟ ﺮ � ن ادﻋﺎ را ﺗﮑﺮار ی ن ﻫﻤن ی � ﺧﻮد ﻧ ﮐﻨﺪ: » � اﯾﻦ ﻃﻮر ﮐﻪ بﻪ ﻧﻈﺮ ﺪ، رﺳ ﺑﺮدە ﻪ � ﻣﺎ � ِ ﺎن � ﺎﻫﺎن ﺑن � ﺳ � داری ی اﺳﺖ. کﺎی �� آﻣ � داری « ش � ﺎ ﻣﻨت � ﻤﺰ در ارو � ﺎﻓﺖﮐﻪ ﺟ � ب دﺳﺖ �� کﺎ بﻪ ﻫﻤﺎن ﻧﺘﺎ �� ﻮآ در آﻣ � دو ﮐﺮدە ﺑﻮد. او درﮐﺘﺎب ﺧﻮد، ﻧﻘﺶ در � ﺎﻫﺎن در بﺎزﺳﺎزی دﻣﻮﮐﺮا � ﺳ کﺎ �� آﻣ ) ١٩٣٥ ی کﺎی �� (، بﻪ ﻧﻘﺶ آﻣ ی ﻘﺎی �� ﻫﺎی آﻓ ﺲ ا � ﺗبﺎر در ﺣﻮادث ز � � ﺟﻨﮓ داﺧ ﺎە � ی ﺳ ﭘﺮدازد. رﻫﺎی ﻪ � ﻫﺪ گ � ﭘﻮﺳﺘﺎن از ﺑﺮد ای از ﺟﺎﻧﺐ ﮏ � ﺪﭘﻮﺳﺘﺎنِ ﻧ � ﺳﻔ ﺶ ﻧﺒﻮد؛ ﻋﺎﻣﻞ ﻋﻤﺪە � اﻧﺪ ی ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ و ی رﻫﺎی ﻣبﺎرزە ﺎە � ی ﺳ � ﺸﺎن � ﻮآ � ﭘﻮﺳﺘﺎن ﺑﻮد. دو دﻫ ن ﺑﺮدە ی ﺪﮐﻪ ﺑن ی کﺎی �� داری آﻣ ﻪ � ﻣﺎ � ﺖ � و ﺗثﺒ وﺟﻮد دارد: ﺑﺮدە بﻪ کﺎرﮔﺮ ﺗ گ � ی ﭘﯿﻮﺳﺘ کﺎی �� آﻣ � داری ﻞ � بﺪ ﺷﺪ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2