توهم نژاد

ﺗﻮﻫﻢ ﻧﮋاد ١٧٨ ﻮآ بﻪ ﭼﻬﺮە � ﺎﻣﺰ و دو � ﻠ � اﯾﻦ دﻋﺎوی بﺎ ﺷﮏ و ﺧﺸﻢ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪ و و ی ﻫ ﺎی ﻪ � ﺣﺎﺷ ﺣﺮﻓﻪ � ﺎی ﭘﮋوﻫﺶ � ای در دﻧ ﻞ ﺷﺪﻧﺪ. اﯾﻨﮏ، ﻫﺸﺘﺎد ﺳﺎل � ای ﺗبﺪ ﺲ از اﻧتﺸﺎر آﺛﺎر آن � ــــﺦ � ﻫﺎ، ﺗﺎر ﻧ ﻪ � ﻣﺎ � ِ ﺪ � ﺟﺪ � گﺎری ﺎ بﻪ ﺻﻮ � داری رت از آن � اﻟﺘﻘﺎ � ﻫﺎ ﻧﻘﻞ ﻗﻮل ﺎ آن � ، ﮐﻨﺪ � ﺪە � ً ﻧﺎد � ﻫﺎ را کﺎﻣ ی د � ﮔ ﺎ بﻪ � ، و ﺴﻨﺪە و زﻣﯿﻨﻪ �� ﻧﺎم ﻧ ی اﻗﺘﺼﺎدی - � ﺎ � ﺳ ای ﮐﻪ اﯾﻦ آﺛﺎر در آن ﺷکﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻫﯿﭻ اﺷﺎرە � ای ﻧ ﮐﻨﺪ. ﮐﺘﺎب ی ، ﺳﻮ کﺎی �� ی دو ﻣﻮرخ آﻣ � ﻫﺎی اﺧ ن ﺴ � بﮑﺮت و ادوارد بﺎﭘﺘ ﺖ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺶ � عﮔﺮا � ی از اﯾﻦ ﻧ ﻫﺎی اﻧﺪ. ﮐﺘﺎب بﮑﺮت، پ اﺗﻮری ﭘنبﻪ � ن اﻣ ــــﺦ ﺟﻬﺎی � ﺗﺎر ﺶ � ، از ﺳﺘﺎ ﺷﺪە ﻦ آﺛﺎر �� ﺗ ﺎرە � ی در � اﺧ ﻪ � ﻣﺎ � ــــﺦ � ی ﺗﺎر � داری اﺳﺖﮐﻪ ــــﺦ ﺟﻬﺎن ﻣﺪرن � ﮐﻮﺷﺪ ﺗﺎر ﺴﻨﺪە ﺑﺮ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ �� ﮐﻨﺪ. ﻧ ��� ﭘنبﻪ بﺎزﻧ � � ﺎ � را بﺎ اﺳﺘﻔﺎدە از اﻗﺘﺼﺎد ﺳ � ﺪ �� ﺗﺄ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺠﺎرت ﭘنب ﻪ � ﻣﺎ � ﻪ و ﺖ � داری از ﻫﻤﺎن اﺑﺘﺪا ﻓﻌﺎﻟ ی ﻫﺎی ﺮا ﺟﺴﺖ � ن ﺑﻮدﻧﺪ ز بﻪ ﺷﺪت ﺟﻬﺎی وﺟﻮی بﺎزار و ﺗﻼش ﺑﺮای دﺳﺖ ب ﺎی � � ﺎ ﻓﺮاﺗﺮ � و در � ی وی کﺎر از ﻣﺮزﻫﺎی ﺧﺸ � بﻪ ﻣﻮاد ﺧﺎم و ﻧ رﻓﺖ. او بﺎ ن گﺎی � کﺎوش در بﺎ و بﺎ اﺳﺘﻔﺎدە از ﻧﻮﺷﺘﻪ � ﻫﺎی ﻓﺮاﻣ ﻫﺎی ﺳﺎﯾﺮ در اﺛبﺎت اﯾﻦ اد � ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان، ﺳ ﻋﺎ دارد. ﺎرە � بﺤﺚ ﻣﺤﻮری ﮐﺘﺎب بﮑﺮت در ن ی اﺳﺖ ﮐﻪ او آن را ی � ی ﭼ » ﻪ � ﻣﺎ � گ � داری ﺟﻨ « � ﺶ � ﺧﻮاﻧﺪ. ﻣﻨﻈﻮر او از اﯾﻦ اﺻﻄﻼح، ﭘ ﻣﺪ درآ ﻪ � ﻣﺎ � ن ﻇﻬﻮر ی ﺧﻮﻧن ث از بﻪ � ث ﻓﺘﻪ اﺳﺖ: اﻧبﺎﺷﺖ ﺛﺮوت ﻧﺎ �� ﭘ � داری ی ﻘﺎی �� ﺪن آﻓ � ﮐﺸ گ � ﺑﺮد � ﺖ ﺑﻮ �� ﻫﺎ، ﺳﻠﺐ ﻣﺎﻟ ن ی ﻫﺎ از زﻣن � ﺸﺎن، ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎدە از زور ن ی زﻣن � ی � ﺴﺨ � ی وی کﺎر و � ت ل ﻧ � وﮐﺸﺘﺎر ﺑﺮای ﮐﻨ ﻫﺎ، و ﺎﺳﺖ � ن و ﺳ ی ت ﮐﻪ ﻗﻮاﻧن ﺴی � ﺎﻟ � پ ت اﻣ ﺑﺮآﻣﺪن دوﻟی ﻫﺎی آن در ﺧﺪﻣﺖ ﻃبﻘﻪ ﻪ � ﻣﺎ � ی � ﻧﻮﻇﻬﻮر ﺑﻮد. او � دار ﺴﺪ: �� ﻧ » � ً ﻓﮑﺮ � ﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮ ﻢ � ﮐﻨ ﻪ � ﻣﺎ � ﮐﻪ داری، دﺳﺖ ﺪ اﻧﺒﻮەِ آن ﮐﻪ � ن ﺑﺮ ﺗﻮﻟ ن و ﻣﺒﺘی ع ﺟﻬﺎی � کﻢ ﻧ ﻤﺎن آ � اﻣﺮوزە ﺑﺮا ت و در ﺣﺪود ﺳﺎل ﺷﻨﺎﺳﺖ، بﺎ اﻧﻘﻼب ﺻﻨﻌی ١٧٨٠ ﻪ � ﻣﺎ � ﺪ آﻣﺪ. اﻣﺎ � پﺪ ﺎﻓﺖ، � ﻦ �� ، ﮐﻪ در ﻗﺮن ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ ﺗﮑ گ � داری ﺟﻨ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2