توهم نژاد

ﺗﻮﻫﻢ ﻧﮋاد ١٨٠ ﻪ � ﻣﺎ � � ﺪ �� داری ﺗﺄ ﺪە � ﺪە ﻧﺎد � ﮐﻨﺪ اﻣﺎ ﻧﻘﺶ ﻧﮋاد را در ﻇﻬﻮر ﻫﺮدو پﺪ � ﻒ او، ﺳﻠﺴﻠﻪ � ﮐﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺗﻮﺻ � ی د. در ﺣﺎ � ﮔ ﻣﺮاﺗﺐ ﺟﻬﺎ � ن ی ﺪ � کﺎر و ﺗﻮﻟ ﻪ � ﻣﺎ � در ﺖ � ن ﺑﺮ ﻧﮋادﻧﺪ، بﮑﺮت اﻫﻤ داری ﻣﺪرن ﻫﺮدو آﺷکﺎرا ﻣﺒﺘی � ﺪە � ﺪﭘﻮﺳﺖ ﺑﻮدن ﺻﺎﺣبﺎن ﺻﻨﺎﯾﻊ را ﻧﺎد � ﺳﻔ ی ﮐﻪ ﻧ ی د؛ ﮔﻮی � ﮔ ﮋاد و ﺪﭘﻮﺳﺖ ﺑﻮدن آن � ﺳﻔ ، ﻧﮋاد و � ف ﺑﻮدە اﺳﺖ. بﻪ ﻃﻮرک � ﻫﺎ اﻣﺮی ﺗﺼﺎد ﻪ � ﺖ بﮑﺮت ﺗﻨﻬﺎ اﻣﻮری ﺣﺎﺷ � ت در روا ﻧﮋادﭘﺮﺳی � ای ﻣﺤﺴﻮب ﻮﻧﺪ. ﺷ او در اﯾﻦ ﮐﺘﺎب ﭼﻨﺪﺻﺪ ﺻﻔﺤﻪ ﻢ بﻪ اﯾﻦ � ای، ﺗﻨﻬﺎ ﭼﻨﺪ بﺎر بﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺷﺎرە � ﮐﻪ � ﺎری از ﻣﺪار � ﺴ � ﻧﮋاد از � ﮐﻨﺪ. او بﺎ ﺣﺬف ﻋﻨ � ﺸﺎن � ﺖ ﻧﮋادی دارﻧﺪ ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ � آﺷکﺎرا اﻫﻤ ﻪ � ﻣﺎ � دﻫﺪ ﮐﻪ دار � ی ب ی گ � ﺟﻨ ﺪ ﭘﺮوژە � ﺗﺮد ای ﻧﮋادی ﺑﻮدە اﺳﺖ. ﺴﺖ � ادوارد بﺎﭘﺘ � ادﻋﺎی اﺻ درﮐﺘﺎب » ﺖ � از داﺳﺘﺎن ﻫﺮﮔﺰ روا �� ﻧ ﺸﺪە اﺳﺖ � « ث از ﺑﺮدە � اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ ﺳﻮد و اﻧبﺎﺷﺖ ﺛﺮوت ﻧﺎ دا ری بﻪ ﺷکﻞ ﻪ � ﻣﺎ � ی ی � ﮔ ن ﻣﺎﻧﻨﺪ بﮑﺮت بﻪ ی � داری ﻣﺪرن کﻤﮏ ﮐﺮدە اﺳﺖ. او ﻧ � ــــﺦ ﺻﻨﻌﺖ ﭘنبﻪ � ﺗﺎر ﺎرە � ﺮ داﺳﺘﺎن بﮑﺮت در � ﭘﺮدازد اﻣﺎ ا ی ﺟ ن اﺳﺖ ﻬﺎی ﮐﻪ ﺑﺮدە ﺴﺖ رواﯾﺘ � داران ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ، بﺎﭘﺘ ن اﺳﺖﮐﻪ ﺑﺮدگﺎ ﮕﺮ ﺟﻬﺎی ﺠﺎد � ن ا ﮐﺮدﻧﺪ: » ی ﻘﺎی �� ی آﻓ کﺎی �� ﺑﺮدگﺎن آﻣ ﺪ را ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ � کﺎی ﺟﺪ �� ﺗبﺎر، آﻣ ... در واﻗﻊ آن ﻫﺎ ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎن ﻣﺪرن را – بﻪ ﺷﯿﻮە ی ﮐﻪ ﻫﻢ آﺷکﺎر و ﻫﻢ ﻧﻬﺎن ﻫﺎی اﺳﺖ – ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ. « ﻤﻪ � ﺴﺖ و اﯾﻦ ﻧ � ﺪ ﻧ � بﺨﺶ اولِ اﯾﻦ ادﻋﺎ ﺟﺪ ی ﮕﺮی )ﮐﻪ � داﺳﺘﺎن را ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻣﺘﻌﺪد د اﻏﻠﺐ آن ﺎە � ﻫﺎ ﺳ ﭘﻮﺳ ﺖ ﺑﻮدە ﺖﮐﺮدە � اﻧﺪ( روا ی ﺟﻬﺎن ﻣﺪرن را ﻘﺎی �� اﻧﺪ. اﻣﺎ اﯾﻦ ادﻋﺎ ﮐﻪ ﺑﺮدگﺎن آﻓ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺎر از اﯾﻦ ﮔﺰاﻓﻪ � ﺴﺖ � اﻧﺪ، ﻧﺎدرﺳﺖ اﺳﺖ. ﮐﺘﺎب بﺎﭘﺘ ی ﻫﺎ ﮔﻮی � ﮐﻪ در آن اراﺋﻪ � ﺪگﺎ � ﺠﻪ د � اﺳﺖ و در ﻧت ﺷﻮد ﺳﺎدە اﻧگﺎراﻧﻪ اﺳ ﺖ. اﻣﺎ آن ﺴﺖ بﺪﯾﻊ اﺳﺖ ﻧﻪ � ﭼﻪ در اﺛﺮ بﺎﭘﺘ ﻪ ﻧﺤﻮە � ﺖ بﻠ � روا ی ﺖ � روا � ﮐﺮدن اﺳﺖ؛ او ﺎبﺪ. � ﺑ � ﺸگﺎ � ض ﺧﺎرج از ﻓﻀﺎی دا ﮐﻮﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﺨﺎﻃبﺎی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2