توهم نژاد

ﺗﻮﻫﻢ ﻧﮋاد ١٨٢ � ، ﺴﻮن � ﺑﻨﺎ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﺟﺎ ﺗﻮان از ﻣﻨﻈﺮ » ﻪ � ﻣﺎ � داری ﻧﮋادی - ﺑﺮدە داراﻧﻪ « بﻪ ﺗنﺶ و اﻗﺘﺼﺎدی در ﻗﺮن ﻫﺠﺪﻫﻢ و ﻧﻮزدﻫﻢ � ﺎ � ﻫﺎی ﺳ در درە � ی �� � ﺸﺎن � ﺴﺖ؛ اﯾﻦ اﺻﻄﻼح �� پ ﻧﮕ ی دﻫ ﺪﮐﻪ ﭼ ﮕﻮﻧﻪ � ﻞ � ت اﻗﺘﺼﺎدی ﺗبﺪ � ﺪﭘﻮﺳﺘﺎن بﻪ ﻣﻨﻄ � ﻨﺪاری ﺳﻔ �� ﺑﺮﺗ ن ی ﺷﻮد و ﻫﻤن ﺳﻠﺴﻠﻪ � ن در ﻣﻘﺎبﻞ ﻧﻮ ی � ﻣﻨﻄﻖ ﻧ � ﺠﺎد � ﻣﺮاﺗﺐِ ﻧﮋادی ا ﮐﻨﺪ. در اﯾ ﻦ ﺴﻮن بﺎ بﻪ � ش ﻣﺤﻮری دارد. ﺟﺎ � ﻣﻨﻄﻖ اﻗﺘﺼﺎدی، ﭘنبﻪ ﻧﻘ ی � کﺎرﮔ ی روش ﻣﺎرﮐﺲ ﺑﺮای رﻣﺰ � ﺷﻨﺎ ی از ﮔﺸﺎی » � � ﻒ اﺟﺘﻤﺎ � ی وگﻠ � ﻫ « ک ﺎﻻ، بﻪ ﺗﻮﺻ ﻒ اﺳﺘﺤﺎﻟﻪ � � ی ﺷﻮم ﻫﺎی ﭘﺮدازد: اﺳﺘﺤﺎﻟﻪ ﺴﺎن � ی ا ﻫﺎ بﻪ ﻣ ن ی ﺎﺷن ﻫﺎ، و اﺳﺘﺤﺎﻟﻪ ﻪ � ﻣﺎ � ن بﻪ ی ی ﺗﻦ و زﻣن – ــــﺦ ﻣﺪرﻧیﺘﻪ � ﻪ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺗﺎر � ﻣﺎ � و را رﻗﻢ زدە اﺳﺖ. ﺎرە � ﺴﻮن در � ﺟﺎ ی بﺪن » ﺑﺮدگﺎن « � ﺖ � ﺖ را روا � واﻗﻌ ﮐﻨﺪ: از آن ﺎ ﮐﻪ ﺟ ﺎە � ﻣﺮدان و زﻧﺎن ﺳ ﺪﭘﻮﺳﺘﺎن اﺑﺰار و وﺳ � ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺮای ﺳﻔ ﻠﻪ � ای ﺑﺮای ﻪ ﺑﻮدﻧﺪ، بﺪن آن � ﻣﺎ � اﻧبﺎﺷﺖ ﺮ ﺳﺘﻢ ﻗﺮار داﺷﺖ. اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ � ﻫﺎ ز بﻪ آن ﺎە � ﺴﺖ ﮐﻪ او بﻪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺳ � ﻣﻌﻨﺎ ﻧ ب ﭘﻮﺳﺘﺎن ی ﺶ � اﻋﺘﻨﺎ اﺳﺖ. او ﺑ از � ﺴﺖ بﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ � بﺎﭘﺘ ﭘﺮدازد و ﺑﺮ ارادە و ﻧﻘﺶ ﺳ � ف ی �� آﻓ ﺎە � ﭘﻮﺳﺘﺎن � ﺪ �� ﺗﺄ ﺎە � ﺴﻮن، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺳ � ﮐﻨﺪ. از ﻧﻈﺮﺟﺎ ﭘﻮﺳﺘﺎن بﻪ ﺻﻮرت ﺷ ﻮرش � ﺪا � ﺑﺮوز ﭘ ﺪ بﺎ ﺗﻮﺟﻪ � ــــﺦ ﻣﻘﺎوﻣﺖ را بﺎ � ﮐﻨﺪ: ﺗﺎر » ﺗﻦ ﻫﺎی ﮐﻮﻓﺘ ایﻪ « ﺖ � ﻧﻮﺷﺖ ﮐﻪ در روا ﺎە � ﻫﺎی ﺳ ﭘﻮﺳﺘﺎن از ﺧﺸﻮﻧﺖ و � ﻫﺎی دﻓﺎ آزادی ﺧﻮاﻫﺎﻧﻪ وﺟﻮد دارد. اﻣﺎ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ درکﺎر و از � ﻖ کﺎر ﻣﺠﺎل ﺑﺮوز �� ﻃ ﺴﺖﮐﻪ اﯾﻦ � ﻒ )ﻣﻬﻢ ﻧ � ﺎبﺪ: ﺗﮑﺮار وﻇﺎ � ﻒ و � ﻇﺎ گﺎﻧﻪ � ﺎ از ﺧﻮد ﺑ � ﭼﻪ اﻧﺪازە اﺟبﺎری ﺎە � ﺳﺎز ﺑﻮدﻧﺪ( درکﺎرﮔﺮان ﺳ ﭘﻮﺳﺖ ﺶ، و ﺗﻮان ﻓﮑﺮی � آن ﻣﻬﺎرت، دا � ای را بﻪ وﺟﻮد آورد ﮐﻪ ﺑﺮای بﻘﺎ ض وری ﺑﻮد. � ب ال � در ﺑﺮاﺑﺮ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻟﯿ ﺪﭘﻮﺳﺘ � ﺎ ﺳﻔ � ﻣآبﺎﻧﻪ ﮐﻪ آ ﺎن ﺎە � ﺳ ﭘﻮﺳﺘﺎن را در دوران ﺑﺮدە � ﺴﺎن � داری ا ﺴﻮن ﭼ � ﺴتﻨﺪ، ﺟﺎ � دا ن ﻨ ی ن � پﺎﺳﺦ دﻫﺪ: » ت ﺑﺮدە � ﺑﺮای درک ﺑﻬ � ، داری ش � ﺗﻮان آن را ﺗﻼ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2