توهم نژاد

ﺟﻨبﺶ ﻣ � ﺎن ی ﻧﮋاد ئ ﺑهﺎئ و روﺷﻨﻔﮑﺮان ﺳ � ﺎە ﭘﻮﺳﺖ ن ( ﺷﺪە ﺑﻮدﻧﺪ، ﻣﺘﺄﺛﺮ ﺳﺎﺧﺖ. آرﻣﺎی ١ ن ﻟﻮﺗﺮ ﮐﯿﻨﮓ ﺟﻮﻧﯿﻮر ی ت ﻣﺎرﺗن � دﮐ ﺎرە � در � ن ی ﻮا ﭼﻨن � ی دو ﺪ: �� ﮔ » ﻢ ﮔﻔﺖ ﺗﻨﻬﺎ � بﻪ ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮد ﺧﻮاﻫ ف ﻫﻤﭽﻮن ﻠﺴﻮﻓﺎی � ﻪ ﺟﻬﺎن ﻓ � ﻠﺴﻮف ﻧﺒﻮدﻧﺪ بﻠ � اﻓﻼﻃﻮن و ارﺳﻄﻮ ﻓ ﺪە اﺳﺖ. � را ﻫﻢ بﻪ ﭼﺸﻢ د � ﻮا و آﻟﻦ ﻻ � ب . دو دابﻠﯿﻮ. ای. ی « ٢ از �� وﺟﻮە ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻮا ﻋﻼﻗﻪ � دو گ � ی زﻧﺪ ئ اﺳﺖﮐﻪ از ﺳ اش بﻪ دﯾﻦ ﺑﻬﺎئ ﺎل ١٩١٢ بﺎ ﺳﻔﺮ ﻋبﺪاﻟﺒﻬﺎء ) ١٩٢١ - ١٨٤٤ ب و � ﺎﻣ � ن ﭘ ی ﺸن � ارﺷﺪ و ﺟﺎ �� ،( ﺎن � ﺑن ن ی ﮔﺬار آﯾن ئ ، ﺑﻬﺎءﷲ ) ﺑﻬﺎئ ١٨٩٢ - ١٨١٧ ش وع ﺷﺪ. � کﺎ �� (، بﻪ آﻣ ﻫﺮﭼﻨﺪ اﯾﻦ دوﻏﻮل روﺷﻨﻔﮑﺮ —» اﻓﻼﻃﻮن و ارﺳﻄﻮ « ﺎە � ﭘﻮﺳﺖ ی ﺳ — ﻫﺮ دو بﻪ دﯾﻦ ﺑﻬﺎ ئ ﻋﻼﻗﻪ ئ نﺶ � ﻣﻨﺪ ﺷﺪﻧﺪ اﻣﺎ وا ﺸﺎن � ت ﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوی در ﺳﺎل � دادﻧﺪ: ﻻ ١٩١٨ ﻮا، در ﺳﺎل � ﮐﻪ دو � ئ ﺷﺪ، در ﺣﺎ ﺑﻬﺎئ ١٩٣٧ ، بﻪ ﺎﻟﺖ � ﺎن در ا � ع ﺑﻬﺎﺋ � ﺎﺳﺖِ ﻧﺎدراﻟﻮﻗ � ن ازﺳ ﻃﻮرﻋﻠئ ﻫﺎی ب ﺟﻨﻮی ﺎە � ﺪﭘﻮﺳﺘﺎن و ﺳ � ﺎﺳﺖ، ﺑﺮای ﺳﻔ � اﻧﺘﻘﺎد ﮐﺮد. ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ ﺳ ﭘﻮﺳﺘﺎنِ ﻋﻼﻗﻪ � ی ﻣﻨﺪ بﻪ اﺻﻞِ ﺑﻬﺎی » ﺗﻔﺎﻫﻢ ﻧﮋادی « بﻪ ﻃﻮر ﻣﻮﻗﺖ ﺟﻠﺴﺎت � ﺎﻧﻪ ﺑﺮﮔﺰار � ﺟﺪا � ف داﺋ ت ی اﯾﻦ ﺟﻠﺴﺎت، ﻣﺘﺤﺪﺳﺎﺧن ﺷﺪ اﻣﺎ ﻫﺪف ﻧﻬﺎئ وکﺎﻣﻞ اﯾﻦ دوﮔﺮوە در داﺧﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ــــﺢ � ئ ﺑﻮد ﮐﻪ بﺎ اﻫﺪاف ی ﺑﻬﺎئ ﺎن � ﻣ گ � ﺖ ﻫﻤﺎﻫﻨ �� ن ﺑﺮ ﺗﻘ ﺎن ﻣﺒئ � ﺑﻬﺎﺋ ﻖ ازدو �� ﺸ � ﻧﮋادی، از ﺟﻤﻠﻪ اج ﺎن � ﻣ ن داﺷﺖ. ﻧﮋادی، ﻫﻤﺨﻮای ی د ﻋﻼﻗﻪ ﺎن � ﻮا بﻪ ﺟﻨبﺶ ﻣ � ب .دو ابﻠﯿﻮ. ای.ی ئ ﻧﮋادی ﺑﻬﺎئ 1. G. Morrison, To Move the World: Louis Gregory and the Advancement of Racial Unity in America (Wilmette, IL: Baha’i Publishing Trust, 1982/1999), 150. 2. Rev. Dr Martin Luther King, Jr., speech at Poor People’s Campaign Rally in Clarksdale, Mississippi, 19 March 1968, quoted in J. H. Cone, Risks of Faith: The Emergence of a Black Theology of Liberation, 1968–1998 (Boston: Beacon Press, 1999), 152, n. 20.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2